6-stappenplan naar betere commerciële resultaten

Het opzetten van het commerciële fundament heeft structuur nodig, vandaar deze stappen. Bovendien kunnen we door dit overzicht goed de verwachtingen naar elkaar scherp stellen. Waar ligt de prioriteit?

  1. Meer goede leads genereren
  2. Grip op lopende salesactiviteiten
  3. Conversiekans verhogen
  4. Goed georganiseerd, talenten benutten
  5. Professionele branding, communicatie & marketing(content)
  6. Coaching & trainen voor verkopers en consultants

Daarnaast bedenken we met welke doorlopende aanpak en inzet van mensen je succesvol zal zijn. Lekker pragmatisch, maar natuurlijk wel goed doordacht. 

Mijn visie

Om te komen tot betere prestaties moet er eerst een stevig fundament liggen. Een goede strategie. Anders is er een grote kans dat marketing, communicatie, branding en sales activiteiten diffuus worden en niet coherent zijn. Gevolg: suboptimale resultaten. Hoe groter het team, hoe belangrijker de strategie wordt. 

We willen vaak graag direct (sales)resultaten, maar om daar te komen moet er eerst vertrouwen gecreëerd worden bij de doelgroep. De piramide van Lencioni geeft dit, vanuit het perspectief van het neerzetten van sterke relaties/teams, mooi weer. Een sterk en aantrekkelijk merk is daarom belangrijk, ondersteunt door coherente communicatie en marketing.

Vervolgens kan sales met deze focus (doelgroep definitie, positionering en proposities) de markt op. Je voorkomt hiermee dat sales zelf gaat zoeken naar de juiste doelgroep en 'on the fly' proposities gaat bedenken. Daar gaat doorgaans veel tijd aan verloren. Bovendien verlaagt dit de scoringskans ook aanzienlijk, want vertrouwt de klant het aanbod? Zijn er goede marketingcommunicatiemiddelen die de propositie(s) ondersteunen? Vaak niet.

Door te beginnen met de juiste strategie creëer je de juiste basis voor integrale (interlinked) marketing, communicatie, branding en sales. De collega's zullen hierdoor beter samenwerken en de commerciële performance zal hoger zijn. 

Pragmatisch van start

Analyse van de strategie en de implementatie is cruciaal. Wat goed is laten we met rust. We starten dus daar waar het meest te winnen valt. Vandaar het stappenplan. Dit daagt ons uit om te zoeken waar de meeste toegevoegde waarde behaald kan worden op de korte termijn. We behalen successen en bouwen daarop verder.

Benieuwd naar referenties? Je leest ze hier.

Lees mijn volledige verhaal hier en zie mijn verdere werkervaring op Linkedin.